Scroll

Verhoog je doelstellingen met affiliate marketing

Affiliate marketing

Betaal alleen voor resultaat

Affiliate marketing

  • Verhoog je doelstellingen
  • Eenvoudig te meten
  • Op basis een vaste commissie per verkoop
  • Trotse winnaars FD Gazellen Awards 2016-2023
  • Gezelligste internet nerds van Brabant
4.8

Gebaseerd op 43 beoordelingen

Affiliate marketing

Affiliate marketing is het proces waarbij een affiliate onderneming een commissie verdient voor het op de markt brengen van producten of diensten van een ander persoon of bedrijf. De affiliate zoekt naar een product of nichemarkt die ze leuk vinden, promoot dat product en verdient een percentage van elke verkoop die ze doen. De verkopen worden bijgehouden via affiliate links van de ene website naar de andere.

Wat is affiliate marketing?

Affiliate marketing is een populaire tactiek om de verkoop te stimuleren en aanzienlijke online inkomsten te genereren. Zeer gunstig voor zowel merken als aangesloten marketeers.

  • 16% van alle online bestellingen worden toegeschreven aan de impact van affiliate marketing;
  • In 2019 bedroeg de wereldwijde investering in de affiliate industrie meer dan €13.9 miljard;
  • Een van de grootste netwerken van Nederland Awin heeft 15.200 adverteerders, 211.000 publishers en 150 miljoen sales gegenereerd in 2019.

Hoe werkt affiliate marketing?

Affiliate marketing maakt gebruik van verschillende partijen die via een affiliate netwerk aan elkaar gekoppeld worden. Om dit te laten werken, zijn de volgende partijen nodig:

  • Verkopers oftewel publishers;
  • Adverteerders (websites/webshops);
  • Kopers (consumenten);

In een notendop heb je een platform zoals Awin die de publishers en adverteerders aan elkaar verbindt. Het is dan aan de publishers de taak om kopers te vinden en zo commissie te pakken op een verkoop, lead of ander ingesteld doel. Iets meer diepgang nodig? Lees dan meer over wat affiliate marketing is en hoe het werkt.

Vergroot je online sales met affiliate marketing

Omdat affiliate marketing een op prestaties gebaseerde marketingstrategie is, wordt er over het algemeen minder geld verspild aan advertenties. Het doel van marketing is om een zo hoog mogelijke ROI (return on investment) te creëren en affiliate marketing is hierop geen uitzondering. Daarbij vermindert het ook het risico op een slechte ROI, aangezien je een maximaal percentage weggeeft bij elke verkoop. Je weet daardoor dat affiliate marketing bij voorbaat al rendabel is, terwijl dit bij Google Ads afhankelijk is van de effectiviteit van de campagnes die je draait.

Jouw resultaten verbeteren?

Neem contact op

Peter Leenen

Projectmanager & online marketeer

De voordelen van affiliate marketing voor bedrijven

Eenvoudig te meten

Net als andere marketingstrategieën en online kanalen is affiliate marketing eenvoudig te meten. Je ziet direct de hoeveelheid sales die gegenereerd worden per kanaal, welke publishers waar verantwoordelijk voor zijn en bijbehorende order ID’s.

Dit alles is uiterst belangrijk voor je partnerprogramma, omdat veel publishers werken met automatische strategieën en algoritmes. Deze partijen willen natuurlijk ook een zo hoog mogelijke ROI behalen en sturen hierop bij.

SEO verhogend

Affiliate marketing kan je een handje helpen op SEO gebied. Doordat er veel backlinks naar je site verwijzen bouw je meer autoriteit op. Waarschijnlijk is het grootste deel gemarkeerd als no-follow, maar ook dit helpt om een natuurlijk linkprofiel op te bouwen.

Merkbekendheid vergroten

Affiliate marketing stelt nieuwe bedrijven – klein of groot – in staat om hun naamsbekendheid te vergroten en klanten te werven die het bedrijf nog niet kennen.

Toegang tot buitenlandse markten

Wanneer je een product in meerdere landen tegelijk wil vermarkten, dan is affiliate marketing een efficiënte manier om deze markten aan te boren. Door gebruik te maken van affiliate marketing gebruik je lokale kennis om producten op de markt te brengen aan een buitenlands publiek met behulp van strategieën die zijn afgestemd op het specifieke gebied.

Afgezien daarvan is het ook een methode met een laag risico om erachter te komen of een product elders verkoopbaar is. Opgesomd:

  • Publishers adverteren vaak ook via Google shopping en marketplaces;
  • Goed voor de naamsbekendheid en branding;
  • Meer direct en organisch verkeer naar de website (stijging alle kanalen);
  • No cure, no pay: geen risico, je betaalt pas commissie bij een verkoop;
  • Bereik direct de juiste doelgroep: je bedrijf wordt bijvoorbeeld gepromoot op branchespecifieke blogs websites, zoals een bedrijf in de reisbranche op hun blog.
  • Relatief lage kosten t.o.v. Google Ads (eenmalig aanmelden en op commissiebasis).
strategy icoon

Eenvoudig te meten

Affiliate marketing is eenvoudig te meten. Je ziet direct de hoeveelheid sales die gegenereerd worden per kanaal, welke publishers waar verantwoordelijk voor zijn en bijbehorende order ID's.

Doelstellingen verhogend

Door de verschillende soorten publishers in alle branches is er altijd wel een publisher die jouw producten of diensten wil promoten.

icoon prachtig design

Merkbekendheid vergrotend

Affiliate marketing stelt nieuwe bedrijven - klein of groot - in staat om hun naamsbekendheid te vergroten en klanten te werven die het bedrijf nog niet kennen.

De nadelen van affiliate marketing voor bedrijven

Conversies zijn niet één op één te isoleren

Doordat iedereen met verschillende maten meet, is het lastig om conversies te isoleren. Daarbij hanteren diverse aanbieders ook verschillende attributiemodellen. Bijvoorbeeld de laatste klik tot een conversie wordt voor 100% toegeschreven tot een bepaald affiliate kanaal. Andere aanbieders kiezen voor een ander attributiemodel zodat elk touchpoint (elke publishers) een gedeelte van de commissie-taart krijgt. Daarbij meet Analytics vaak ook niet elke conversie die gedaan wordt. Er is altijd wel een klein verschil in daadwerkelijke omzetmetingen t.o.v. Analytics. Verder zie je ook dat conversies zowel tot affiliate worden gerekend als Google Ads.

Met affiliate marketing kijk je dus voornamelijk naar de algemene waarde en niet zo zeer op microniveau, zoals een enkele conversie.

Soorten publishers

Er zijn veel verschillende soorten publishers (hieronder lees je meer over publishers). Het is verstandig om goed te kijken wat voor type publisher bij je bedrijf past. De hoeveelheid publishers is enorm, zo ook het aantal cowboys die gewoon snel geld willen verdienen zonder hier naar om te kijken. Als adverteerder is het belangrijk om elke publisher tegen het licht te houden en jezelf af te vragen of je met hen in zee wil gaan. Sluit de strategie van de publisher aan bij je eigen strategie. Maak je bijvoorbeeld geen gebruik van kortingscodes, omdat je hierom niet bekend wil staan dan is het niet raadzaam om dit soort kortingscode verzameld websites als affiliate partner aan te laten sluiten.

Soorten affiliate marketing publishers

De meeste publishers die aangesloten zijn op het affiliate netwerk voeren meerdere strategieën en maken dus niet op dezelfde manier promotie voor producten. Grofweg verdeel je publishers in de volgende categorieën:

1. Beïnvloeders / influencers

Een influencer is een persoon die de macht heeft om aankoopbeslissingen voor een groot deel te beïnvloeden. Zo iemand bevindt zich in een geweldige positie om te profiteren van affiliate marketing. Ze hebben al een indrukwekkend aantal volgers, dus het is voor hen gemakkelijk om consumenten naar de producten van de verkoper te leiden via bijvoorbeeld posts op social media, blogs en andere interacties die ze hebben met hun volgers. De influencers ontvangen dan vanzelfsprekend een deel van de winst die ze de onderming affiliate helpen creëren.

Influencer marketingcampagnes zijn vooral populair op Instagram, waar merken samenwerken met influencers die worden gezien als experts of autoriteiten in hun specifieke niches. Afhankelijk van de deal kan een campagne bestaan ​​uit een reeks productrecensies met foto’s, account overnames of live video’s. Hoewel een influencer zijn eigen branding en esthetiek kan hebben, is het belangrijk om elementen toe te voegen die aansluiten bij je eigen merk om merkherinnering en herkenning aannemelijker te maken.

2. CSS aanbieders

Webshops die zich aansluiten bij een affiliate netwerk en veel verkopen kunnen genereren via Google Shopping doen er slim aan zichzelf aan te sluiten bij de vele CSS aanbieders. Deze aanbieders adverteren op Google Shopping voor jouw bedrijf en plukken de productfeed vanuit het affiliate netwerk. Het grote voordeel hiervan is dat je zelf niet hoeft te adverteren en alleen betaald op basis van verkoop. Mocht je toch zelf ook adverteren dan ziet Google dat er meerdere advertenties draaien afkomstig van één domein waarbij de beste aanbieder wint en je dus niet met jezelf aan het concurreren bent. De kosten per klik worden dus niet opgedreven. Je herkent deze aanbieders vaak via de volgende manier.

Bij Google shopping en in de shopping zoekresultaten zie je niet Google staan als aanbieder, maar de CSS aanbieder. Er zijn veel verschillende CSS aanbieders aanwezig. Zo is Beslist ook een bekende CSS aanbieder die je vaak ziet terugkomen in de resultaten. Echter, is dit een andere manier van CSS wat niets met affiliate marketing te maken heeft.

3. Bloggers

Met de mogelijkheid om organisch te scoren in Google tussen alle zoekopdrachten zorgen bloggers voor een verhoging van het aantal conversies bij een verkoper. Dit kan bijvoorbeeld door review advertorials waarbij de blogger een product proeft of gebruikt en hier vervolgens een uitgebreide recensie over schrijft.

De blogger wordt uiteindelijk beloond voor zijn of haar invloed op het verspreiden van de waarde van het product, waardoor de verkoop van de verkoper stijgt.

4. Emaillijsten

Ondanks dat nieuwsbrieven al relatief oud zijn, werken ze nog steeds en genereren ze voor adverteerders een mooie additionele verkoop. Veel partners in een netwerk hebben grote emaillijsten opgebouwd van algemene tot specifieke segmenten die ze gebruiken om jouw producten te promoten.

5. Grotere media websites.

Deze sites zijn ontworpen om te allen tijde een enorme hoeveelheid verkeer te genereren en richten zich op het opbouwen van een miljoenenpubliek. Deze websites promoten producten bij hun publiek door het gebruik van bijvoorbeeld banners en contextuele affiliate links.

Starten met affiliate marketing

Affiliate marketing is vaak geen doel op zich, maar een onderdeel van een completere marketingstrategie en kan veel voor een bedrijf betekenen. Wij kijken graag met je mee om te kijken of affiliate marketing ook voor jou een toegevoegde waarde is.

Starten met affiliate marketing?

Neem contact op

Peter Leenen

Projectmanager & online marketeer

Klanten om trots op te zijn

Groot of klein, met een flinke dosis doorzettingsvermogen werken we intensief samen met toffe opdrachtgevers om klantreizen te optimaliseren.

Stuur een bericht!

    Lees in onze privacyverklaring hoe we de gegevens uit dit formulier verwerken.

    Betaal alleen voor resultaat

    Affiliate marketing

    • Verhoog je doelstellingen
    • Eenvoudig te meten
    • Op basis een vaste commissie per verkoop
    • Trotse winnaars FD Gazellen Awards 2016-2023
    • Gezelligste internet nerds van Brabant
    4.8

    Gebaseerd op 43 beoordelingen